نمونه ها ی موفقeshopping

 

eBay:

چند سال پیش یک مهندس نرم افزارفرانسوی ایرانی تبار که ساکن کالیفرنیای امریکا بود در حالی که تنها 20 سال داشت در خلال یک تعطیلات اخر هفته برنامه ی اولیه ی یک سیستم را نوشت که بعد ها به حراجی ebay تبدیل گردید .

روز افتاحیه آن سایت در چهارم سپتامبر 1995 چندان موفقیت آمیز نبود . در حقیقت این سایت در 24 ساعت اول حیاتش هیچ بازدید کننده ای را جذب نکرد اما ظرف یک هفته دهها قطعه در آن عرضه شد اولین جنس فروخته شده در این سایت قطب نمای لنزی شکسته ی پیر امیدیان بود که با وجود این که اساسا بی ارزش بود ولی چندین دلار فروخته شد . تا آخر سال 1995چندین هزار حراج برگزار شد و بیش از صدها پیشنهاد قیمت از راه رسید .

 

eBay:

چند سال پیش یک مهندس نرم افزارفرانسوی ایرانی تبار که ساکن کالیفرنیای امریکا بود در حالی که تنها 20 سال داشت در خلال یک تعطیلات اخر هفته برنامه ی اولیه ی یک سیستم را نوشت که بعد ها به حراجی ebay تبدیل گردید .

روز افتاحیه آن سایت در چهارم سپتامبر 1995 چندان موفقیت آمیز نبود . در حقیقت این سایت در 24 ساعت اول حیاتش هیچ بازدید کننده ای را جذب نکرد اما ظرف یک هفته دهها قطعه در آن عرضه شد اولین جنس فروخته شده در این سایت قطب نمای لنزی شکسته ی پیر امیدیان بود که با وجود این که اساسا بی ارزش بود ولی چندین دلار فروخته شد . تا آخر سال 1995چندین هزار حراج برگزار شد و بیش از صدها پیشنهاد قیمت از راه رسید .

این سایت در فوریه 1996 برای اولین بار از کاربران درصدی از حراج ها را مطالبه کرد و به کسب وکاری واقعی تبدیل شدو هم چنین یک سیتم بازخورد ارایه شد تا خریدارن وفروشندگان بتوانند به یکدیگر رتبه دهند.

در ژوئن 1996 در آمد ماهیانه ی این سایت به 10000 دلار رسید و باعث شد تا آقای امیدیان کارش را ول کند و وقتش را صرف این پروژه کند.

در سال 1998 این شرکت با یک میلیون کاربر ثبت شده سهامی عام شد .

در سال 1999 ebay در انگلیس و آلمان سایت محلی دایر کرد .

در سال 2001 این شرکت از آمازون به عنوان پربیننده ترین سایت تجارت الکترونیک پیشی گرفت . ویک سال بعد سرویس paypal که مخصوص پرداخت پول از طریق اینترنت است را خرید .

اکنون ebay در 31 کشور دنیا 157 کارمند دارد وانتظار می رود امسال سود سالیانه ی آن به یک میلیون دلار برسد .

Amazon:

جیف بیزاس ،فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک وعلوم رایانه از دانشگاه پرینستون،در سال 1994 با تیزهوشی وزیرکی پایه های یک طرح تجاری را بنا نهاد.کودک نوپای آن زمان(Amazon) به حکمران بی چون وچرای عرصه ی تجارت الکترونیک در جهان امروز تبدیل شد.

بیزاس هم زمان با پیر امیدیار ،بنیان گذار سایت Ebay،به این نتیجه رسید که آینده از آن فروش کالاها در دنیای مجازی اینترنت است وشروع به سبک وسنگین کردن احتمالات با کمک همسرش کرد که از میان مشاغل مختلف کدام یک از آنها برای فعالیت در اینترنت مناسبترند ودر نهایت فروش کتاب را در عرصه ی تجارت الکترونیک پر سود یافت .

آمازون با بالا گرفتن کارش استانداردی را برای تمام عنوان های قابل فروش خود انتخاب کرده که به نام شماره ی استاندارد شناسایی آمازون) ASIN) شناخته می شود که شبیه نقش ISBN است.

از اکتبر 2003 آمازون که رسما کتاب های 130 ناشر را در سایتش عرضه می کند این امکان را برای کاربرانش فراهم کرده که کلیه ی واژه هایی که در تمام متن 120 هزار کتاب موجود در سایت را جستجو کند (برابر 35 میلیون صفحه ).این امکان به کاربران اجازه می دهد در متن های کپی رایت دار جستجو کنند که امکان آن ها در هیچ جای دیگر فراهم نمی شود البته برای جلوگیری از نقض حقوق مولفان امکان نگهداری و چاپ صفحات نمایش داده شده در کتاب سلب شده است.

البته در حال حاضر آمازون از یک سایت ساده ی فروش کتاب فرا تر رفته و به فروش انواع دیگر کالای مکتوب ،کادوهای موسیقیایی ،شامل کاست وcd،محصولات ویدیویی نظیر VHS گرفته تا DVD ،نرم افزارهای مختلف کامپیوتری ،وسایل آشپزخانه ،وسایل باغبانی ،اسباب بازی و... . پرداخته است .

موفقیت بیزاس مجله ی Time را راضی کرد او را در سال 1999 به عنوان مرد سال انتخاب کند .

Froogle:

فروگل به عنوان جستجو گر فروشگاه های الکترونیکی عمل می کند بدین صورت که نوع کالا ومشخصات آن را دریافت می کند و کاربر را به فروشگاه های مربوطه راهنمایی می کند . برای خرید کالا هم شرکت گوگل در حال تدوین سرویس پرداخت Google Wallet می باشد . البته سرویس فروگل در حال حاضر فقط در ایالات متحده به کار می رود و در حال حاضر نسخه ی بتای آن در دسترس قرار دارد که مطمئنا در آینده ی نز دیک شاهد پیشرفت آن خواهیم بود.

بررسی فروشگاه های الکترونیکی در ایران

در حال حاضر تعدا دقابل توجهی از شرکت ها نسبت به ایجاد فروشگاه های الکترونیکی برای محصولات و خدمات خود زده اند که متاسفانه اکثر آن ها به عنوان یک فروش تبلیغاتی بر روی وب عمل می کند.

Pardakht.com:

سایت پرداخت، متعلق به شرکت رهنما ،اولین وتنها سرویس پرداخت جامع ،برای پرداخت الکترونیکی را طراحی کرده است. این شرکت با امضای قرار دادی با شرکت پست امکان خرید وحمل ونقل کالا از طریق پست را فراهم کرده است. بدین ترتیب که فروشگاه های الکترونکی با اتصال به آن می توانند از خدمات پستی بهره مند گردند .روش کار به این ترتیب است که که یک فروشگاه الکترونیکی( نظیر Mahsool.com برای خرید (CD پس از نمایش کالا برای مشتری اورا به قسمت خرید کالا می برد وپس از کسب در خواست خرید ودرخواست خرید وتایید مشتری ،این درخواست را به سایت پرداخت ارجاع میدهد . پس ازآان قیمت ونحوه ی ارسال مرسوله توسط این سایت نمایش داده می شود و پس از تا یید نهایی ، کالا به ادرس مشتری فرستاده می شود و هزینه ی آن به مامور پست تقدیم می گردد.

Iranbin.com:

این سایت برای خرید کتاب طراحی شده که با قراردادی که با سایت آمازون منعقد کرده است امکان جستجوی کتاب در پایگاه اطلاعاتی آمازون را فراهم می کند.

البته بعضی از فروشگاه های الکترونیکی برای فرو ش کالای خود از روش هایی استفاده می کنند که در زیر به آن اشاره می شود :

واریز وجه به حساب بانکی :

در این روش شماره حساب بانکی مربوط فروشگاه در سایت نوشنه می شود و مشتری پس از واریز وجه به این حساب بانکی ،از طریق سایت یا تلفن و یا با فکس ویا ارسال ان از طریق پست به شرکت اعلام می کند تا کالا در اولین فرصت برایش ارسال شود.

پرداخت از طریق دستگاه های خودپرداز (ATM):

مشتری می تواند با مراجعه به نزدیک ترین شعبه ی بانک و بدون وارد شدن به ان از طریق دستگاه های خود پرداز اقدام به واریز وجه به حساب شرکت کند البته مشتری باید رسید مربوطه (که از ATM دریافت می کند ) برای تایید به یکی از صور فوق به شرکت فوق بفرستد .

دریافت وجه هنگام تحویل کالا :

در این روش هنگام تحویل کالا به مشتری وجه ان به مامور پست پرداخت می شود در حال حاضر فقط سایت پرداخت و فروشگاه های متصل به ان (مانند گز چیداک)از این مزیت برخوردارند.

پرداخت از طریق بانک هایی با پشتیبانی Online:

در صورتی که مشتری حسابی در یکی از بانک هایی که خدمات انتقال وجه به صورت الکترونیکی را پشتیبانی می کند (بانک های سامان ، پارسیان و توسعه ی صادرات) داشته باشد می تواند وجه مورد نظر را طریق اینترنت و با ورود رمز مربوطه به صورت Online بپردازد.

البته امید است با گسترش بانکداری الکترونیکی در اینده ی نزدیک در کشور تمام بانک هایی که از خرید Online پشتیبانی می کنند به یکدیگر متصل شوند و در صورت تفاوت در نوع بانکی که مشتری و فروشنده در ان دارای حساب هستند بتوان وجوه را منتقل کرد.

نظرات 3 + ارسال نظر
محسن یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 06:27 ق.ظ http://iranbin2007.blogsky.com

سلام من از وبلاگ شما چیزهای زیادی یاد گرفتم من یه وبلاگ در مورد ایران بین دارم لطفا یه سر بزن راستی بیا با هم تبادل لینک داشته باشیم
با تشکر
محسن
یا حق

من در مورد تبادل لینک نظر موافق دارم و این کار روانجام میدم

ندا دوشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 02:19 ق.ظ

سلام آقای گرامی.آخی...هیچکی به وبلاگت سر نزده؟قصه نخور.واقعا وبلاگه مفیدی دارید.موفق باشید.ندا نیل...

یه کمی طول می کشه ....چون من این وبلگ رو تازه راه انداختم....در ضمن بابت نظرتون متشکرم....بازم به ما سر بزنید

مهمان سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:33 ب.ظ

با سلام
دوست عزیز! مثالهای شما مربوط به چند شرکت بزرگ و سرمایه دار است لطفاْ ژند فروشگاه موفق کوچک را نیز معرفی کنید ما که ندیدیم
در ضمن فروشگاهی مانند ایران بین: اولاْ قیمت کتابهایش به روز نیست در نتیجه پس از ثبت خرید دو مساله ایجاد می شود ۱- به علت اضافه قیمت خریدار از خرید خود منصرف می شود ۲- درصورت موافقت خریدار با دریافت سفارش خود به معرف او (بازاریاب) مبلغ بسیار پایینی تعلق می گیرد که این خود با وعده و وعیدهای ایران بین مغایر است.
من خود عضو ایران بین هستم و از آن خرید نیز نموده ام.
موفق باشید

من در مورد چند شرکت کوچک هم مطلب دارم که جز اولین پست هام بود .... یه شرکت دیگه هم قرار معرفی کنم ..... اما در مورد تجارت الکترونیک اصولا قیمت ها باید به روز باشه یعنی اساس و شالوده ی تجارت الکترونیک بر کاهش قیمت هاست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد