پنج کمک کامپیوتر به صنعت پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی -4

مزایای استفاده از سیستم‌های دیجیتال در امر تصویربرداری پزشکی باعث شده است که مراکز آموزشی و پزشکی به سمت دیجیتالی شدن پیش بروند. صرف‌نظر از چالش‌های فناوری دیجیتال (امنیت اطلاعات ردوبدل شده، از دست رفتن اطلاعات ذخیره شده و...) استفاده از روش‌های دیجیتال به‌خصوص در زمینه تصویربرداری پزشکی کمک بزرگی در حوزه پزشکی به‌شمار می‌رود. امکان ذخیره‌سازی و نمایش ساده تصاویر، به اشتراک گذاری آن‌ها با متخصصان سایر مراکز  به‌منظور مشاوره، مجبور نبودن بیماران برای مراجعه به مراکز متعدد که گاهی در فاصله‌های دوری از هم قرار دارند، امکان اصلاح و ویرایش تصاویر به‌منظور بررسی مشخصه‌های موردنظر، امکان قراردادن توضیحات و اندازه‌گیری‌ها در تصاویر، ساخت مدل‌های سه‌بعدی و ترکیب چندین عکس که با روش‌های مختلف گرفته‌شده‌ برای بهبود تصور یک واقعیت از جمله مزایای این روش هستند. در این میان، این روزها اصطلاح PACS بیش از پیش شنیده می‌شود و مراکز درمانی زیادی در دنیا در پی مجهز شدن به سیستم‌های PACS (سرنامPicture Archiving Communication Systems) هستند. از جمله مزایای PACS مدیریت و ذخیره مقادیر زیادی از داده‌ها، اصلاح و ارسال تصاویر به‌طور مطمئن است. PACS جایگزینی برای روش‌های مرسوم در زمینه مدیریت تصاویر پزشکی است و با استفاده از آن دیگر به استفاده از نگاتیو و روش‌های سنتی نیازی نیست و  تصاویر MRI، اشعه ایکس و اسکن‌های CT به‌صورت  فایل‌های دیجیتالی که به‌راحتی قابل ذخیره‌سازی و  به اشتراک گذاری بین مراکز مختلف هستند، در دسترس خواهند بود. این تصاویر دیجیتال به بخشی پویا از سابقه بیماران تبدیل شده‌اند که می‌توانند به‌طور ایمن و از راه دور و در هرجا و هرزمان به‌طور مجازی در دسترس باشند.


باید توجه داشت هرچند دیجیتالی‌کردن تصاویر به‌طور عمده‌ای سبب ساده‌سازی روند مدیریت پرونده‌های پزشکی می‌شود، اما آماده‌سازی زیرساخت‌های فناوری برای پشتیبانی از PACS و مهاجرت رکوردها با فرمت‌های مختلف به یک سیستم استاندارد شده می‌تواند چالش برانگیز باشد. روش مورد استفاده برای این مهاجرت از نگاتیو به دیجیتال باید به‌صرفه و ساده بوده و برای بلند مدت نیازها را برطرف سازد.یکی از شرکت‌هایی که در زمینه پشتیبانی از سیستم‌های PACS فعالیت می‌کند، شرکت معروف دل است. استفاده از سرورهای با عملکرد بالا، طراحی پلتفرم‌هایی برای پشتیبانی از ذخیره‌سازی DAS، NAS، SAN یا IP  و تأمین  مجموعه‌ای از نمایشگرها، چاپگرها و لوازم جانبی مربوط به پزشکی مواردی است که دل در این زمینه انجام می‌دهد. در ادامه به دو سیستم در این حوزه که با همکاری دل ارائه شده، اشاره می‌کنیم.

RadSuite Express
RadSuite Express  یک راهکار PACS ارائه شده توسط دل و Emageon است که  توانایی‌های سه‌بعدی و Visualization پیشرفته‌ای را به‌نمایش می‌گذارد (شکل 7). این سیستم اساساً برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌های کوچک و متوسط طراحی‌شده و سرورهای PowerEdge و ذخیره‌سازهای PowerVault شرکت دل را با فناوری تصویربرداری Emageon ترکیب کرده است. RadSuite Express  شامل ابزارهای مصورنمایی پیشرفته (3D، MPR و MIP) بوده؛ برای مراکز کوچک و متوسط مناسب است و از راه دور به سرعت قابل دسترسی است.

شکل 7 - مثالی از یک سیستم PACS؛ پزشک آزادی عمل فراوانی دارد .

 

Evercore
 برنامه مدیریت اطلاعات کلینیکی Evercore  توسط TeraMedica و دل توسعه داده شده است و درحقیقت یک مخزن مرکزی اطلاعات کلینیکی شامل تصاویر رادیولوژی و EMRها (سرنامElectronic Medical Records) است. پزشکان می‌توانند به‌طور مجازی به این اطلاعات در هر زمانی دسترسی داشته باشند. با چنین سیستمی ‌می‌توان با هزینه‌ای کم مراقبت‌های پزشکی با کیفیتی بالا را به  بیماران عرضه‌داشت. این سیستم نیز  از سرورهای PowerEdge شرکت دل استفاده می‌کند و برحسب تعداد آزمایش‌های انجام‌شده در سال میزان ذخیره‌سازی به‌صورت 50k، 125K، 250K و 500K به ترتیب برای رده‌های کوچک، متوسط، بزرگ و بسیار بزرگ پیشنهاد شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد