الگوهای تبیین عومل محیطی
1- الگوی PEST: این الگو محیط کسب وکار را با 4 گروه تعریف می کند:
الف) عوامل سیاسی(P)
ب) عوامل اقتصادی(E)
ج) عوامل اجتماعی(E)
د) عوامل فناوری(T)
2- الگوی پورتر: این االگو 5 گروه را پیشنهاد می کند:
الف) رقبای اصلی
ب) مشتریان
ج) تامین کنندگان
د) تازه واردان به صنعت
ه) کالاهای جایگزین
« اولین شرط برای اثربخشی استراتژی شناخت عومل محیطی است.»
محیط دیروز و محیط امروز
آقای اریک کلمونز طی مقاله ای که در دانشگاه هاروارد منتشر ساخته است، محیط کسب وکار هزاره ی سوم با قرن 21 را با ویژگی های زیر توصیف نموده است:
- تغییرات ویران ساز
- فرصت های زودگذر
- عدم قطعیت
- بی نظمی
عوامل موثر در ایجاد شرایط جدید:
- تحولات فناوری(IT)
- روند جهانی سازی
محیط دیروز- محیط امروز
عموامل مشهود در ایجاد شرایط جدید:
1- فناوری IT
2- روند جهانی سازی
تحولات فناوری مستمرا ماهیت کسب وکار را در هم می ریزد و هر روز قواعد جدیدی را بر این عرصه حاکم می کند. پول الکترونیکی، اقتصاد دیجیتالی، تجارت الکترونیک و ..... تنها مثال هایی برای این موضوع هستند. این فناوری ها حیطه ی تاثیر گذاری و تاثیرپذیری پدیده ها از یکدیگر را توسعه داده و جریان اطلاعات را شدت می بخشد. در کنار این جریان پدیده ی جهانی سازی نیز جریان سرمایه و کالا را تشدید و بدون مرز می سازد. نتیجه ی این روند ها افزایش تعداد عوامل موثر بر جریان کسب وکار و آشفتگی محیط سازمان است و در شرایط آشفتگی، قوائد بازی دائم در حال تغییر است و برای یک سازمان هیچ مزیت پایداری به جز قابلیت تطابق مستمر با محیط وجود ندارد.
تحولات چالش آفرین
تحولات محیط کسب وکار امروز پی در پی و بدون قاعده است. این تحولات در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فناوری و ..... هر روز دنیای تولید و تجارت را با سردرگمی و چالش های جدید مواجه می سازد.
تغییرات غیر خطی وتکرارناپذیر
افزایش روزمره ی حیطه و سرعت جابه جایی اطلاعات، سرمایه و کالا در ابعاد گوناگون ماهیت کسب وکار را متحول ساخته است. یکی از این ابعاد تبدیل رفتارهای خطی و قابل برآورد بازار به رفتارهای غیرخطی و پیچیده است. امروز ما در بازارهای عمده اعم از خودرو الکترونیک، یا فولاد با شرایط اشباع مواجه هستیم و این شرایط قواعد معمول رقابت را بر هم می زند. امروز دغدغه ی سود و زیان به دغدغه ی بود و نبود تبدیل شده است.
مقایسه خصوصیات محیط کسب وکار در دوران ساده و پیچیده
استراتژی های کارساز برای دست یابی به بهترین ها در هزاره ی سوم
در عمل موفق ترین شرکت ها در عرصه ی جدید شرکت هایی هستند که از یک طرف دارای دیدگاه ها و اولویت ها ی استراتژیک واضحی هستند و از طرفی دیگر رهنمودها یا تاکتیک های مشخصی دارند.