پهنای باند 20 مگابیتی منازل برای اینترنت، بازی و مشاهده فیلم


خبرگزاری فارس: قائم مقام وزیر ارتباطات در فناوری و امور بین‌الملل گفت: ارائه حداقل 20 مگابیت بر ثانیه پهنای باند برای منازل قطعی شده که این پهنای باند با سرویس‌های اینترنت، بازی، مکالمه، ویدئو درخواستی با کیفیت HD و تلویزیون اینترنتی پر می‌شود.


مهدی اخوان بهابادی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، گفت: ایده‌ای که از ابتدای دولت دهم مطرح شد، رساندن فیبر نوری به منازل با هدف افزایش پهنای باند بود.
وی گفت: پهنای باند نیز نه در حد 128k و 256k، بلکه با عدد چند ده مگابیت بر ثانیه، که کف 20 مگابیت بر ثانیه فعلاً قطعی شده که این عرض باند به درب منازل تحویل داده می‌شود و با ارائه سرویس‌های متعددی که تا یک سال پیش حتی به ذهن‌ها نیز خطور نمی‌کرد، این عرض باند پوشش داده و پر می‌شود؛ یعنی این عرض باند را خالی به در خانه مردم نخواهیم برد.
اخوان ادامه داد: فیبر به در منازل می‌آید؛ داخل خانه یک setup box وجود دارد که این کانکشن برقرار می‌شود و انواع سرویس‌ها داخل‌ شبکه ملی وجود دارد.
قائم مقام وزیر ارتباطات در فناوری و امور بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که ابتدا فیبر به در منازل می‌آید یا محتوی آماده می‌شود، گفت: قطعاً هر دو به‌صورت موازی انجام خواهد شد؛ رسیدن فیبر و تولید سرویس همزمان خواهد بود؛ زمانی که فیبر به در منازل برسد باید سرویس‌ها را بتوان روی آن ارائه داد.


* اینترنت، بازی، مکالمه، ویدئو درخواستی با کیفیت HD و تلویزیون اینترنتی در شبکه ملی اطلاعات

اخوان با اشاره به ارائه سرویس‌های IPTV،Video on demand ،VOIP، GAMINIG و اینترنت، در شبکه ملی اطلاعات، گفت: سرویس IPTV یکی از سرویس‌های اصلی روی این پهنای باند است؛ Video on demand (ویدئو درخواستی) یکی از سرویس‌های در نظر گرفته شده است و به جای اینکه مردم از بازار CD و DVD بخرند می‌توانند داخل خانه فیلم‌های مورد نظر خود را ببینند.
وی توضیح داد: به دلیل اینکه سرعت این شبکه بسیار بالاست، مردم می‌توانند روی همان فضایی که به‌غلط مصطلح اینترنت گفته می‌شود، فیلم درخواستی خود را به صورت آنلاین انتخاب کنند و ببینند که دو نوع کیفیت SD و HD نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

* ارتباطات تلفن خارج و داخل از طریق شبکه ملی اطلاعات

قائم مقام وزیر ارتباطات در فناوری و امور بین‌الملل گفت: از دیگر سرویس‌های در نظر گرفته شده در شبکه ملی اطلاعات بحث voip است که مردم می‌توانند ارتباطات تلفنی و مکالمه را روی این شبکه داشته باشند و ارتباطات تلفنی نیاز به بستر جداگانه‌ای ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا ارتباطات خارجی را نیز شامل می‌شود، گفت: زمانی که صحبت از ارتباطات صوت‌ می‌کنیم تفاوتی بین داخل و خارج وجود ندارد.
اخوان در جواب اینکه "شبکه داخلی است "، اظهار داشت: اما به ترافیک بین‌المللی متصل است.

* اینترنت یکی از سرویس‌های شبکه ملی اطلاعات می‌شود

قائم مقام وزیر ارتباطات در فناوری و امور بین‌الملل افزود: پرداخت‌های الکترونیکی از دیگر سرویس‌های دیده شده در این شبکه است.
وی ادامه داد: همچنین بحث gaming (بازی - سرگرمی) در دنیا یکی از بزرگترین تجارت‌هاست که کاربران می‌توانند بحث بازی‌ها را نیز روی این شبکه به‌صورت آنلاین داشته باشند.
اخوان خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ سرویس‌ها، استفاده‌های عادی و دسترسی‌هایی که مردم به اینترنت دارند نیز وجود خواهد داشت.

* شبکه ملی اطلاعات چیزی شبیه اینترنت است

اخوان در پاسخ به این سوال که شبکه ملی اطلاعات با تمام سرویس‌هایش برای مردم چه شکلی است، و وقتی فیبر نوری جای دو رشته سیم مسی را بگیرد و شبکه از اینترنت به "ملی اطلاعات " تغییر کند، مردم پشت مانیتور کامپیوترهایشان چه چیزی می‌بینند، گفت: کاربر همان فضای اینترنت را می‌بینید، انتخاب نمی‌کند که شبکه داخلی یا خارجی تنظیم شود؛ مانند الآن که وقتی به یک سایت مراجعه می‌کنید مطمئن نیستید که میزبانی این سایت در کجاست و اینکه از داخل یا خارج ایران اداره ‌شود برای کاربر تفاوتی ندارد.
وی با بیان اینکه سعی در تقویت سرویس‌های داخل ایران داریم، خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم به ازای هر کاربر 20 مگ ترافیک بین‌المللی داشته باشیم، اما با ترافیک داخل می‌توانیم.
به گزارش فارس، اخوان پیش از این اعلام کرده بود: به‌دلیل وسعت پروژه در گام اول هدف‌گذاری برای نیمی از خانوارها تعیین شده و امیدواریم با حمایت دولت و رئیس‌جمهور این پروژه هر چه سریعتر آغاز به‌کار کند.

نظرات 2 + ارسال نظر
آرمان طوسی جمعه 29 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 03:41 ب.ظ http://cyber-space.blogfa.com

سلام رفیق کم پیدایی اقا خبرت منو شوکه کرد باورش یکمکی سخته ولی اگه بشه تعرفه بالایی داره ولی بازم ایول داره

sajjad دوشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 06:58 ب.ظ

bale in kheili jalebe ;)
jat khali chan rooze pish sare kelase shabake bahse hamin fibre noori dare khoone shod !
mesle inke gharare ruye fibre noori sorate 128Kbps be internet bedan !!! :D

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد