IT درکشور بدون آینده نگرى رشد نمى کند

نویسنده : مینو مومنی

براى سال‌ها تکنولوژى از قواعد و قوانین یکسانى تبعیت نمى کرد، بسیارى از شرکت‌ها استانداردهاى خاص خود را داشتند و محصولات آنها با محصولات دیگر شرکت‌ها به هیچ وجه قابل تطبیق نبود . اما استانداردها باعث نزدیک شدن محصولات و تعامل آنها با یکدیگر شده‌اند . صنعت فناروى اطلاعات از ابتداى آغاز به کار خود با موضوع استانداردها سرو کار داشته است بدون یک استاندارد ارتباطى به نام TCP/IP ارتباط کامپیوترهاى مختلف با شبکه اینترنت و اتصال آنها به هم مقدور نبود اما در ابتدا کار بسیارى از شرکت‌ها علاقه داشتند تا محصول آنها و قواعدى که با ساخته آن محصول بود به عنوان استاندارد تلقى شود.

براى سال‌ها تکنولوژى از قواعد و قوانین یکسانى تبعیت نمى کرد، بسیارى از شرکت‌ها استانداردهاى خاص خود را داشتند و محصولات آنها با محصولات دیگر شرکت‌ها به هیچ وجه قابل تطبیق نبود .
اما استانداردها باعث نزدیک شدن محصولات و تعامل آنها با یکدیگر شده‌اند .
صنعت فناروى اطلاعات از ابتداى آغاز به کار خود با موضوع استانداردها سرو کار داشته است بدون یک استاندارد ارتباطى به نام TCP/IP ارتباط کامپیوترهاى مختلف با شبکه اینترنت و اتصال آنها به هم مقدور نبود اما در ابتدا کار بسیارى از شرکت‌ها علاقه داشتند تا محصول آنها و قواعدى که با ساخته آن محصول بود به عنوان استاندارد تلقى شود.
به عنوان مثال سیستم عامل ویندوز که توسط شرکت مایکروسافت گسترش یافته در طى سال‌هاى گذشته آن چنان در میان کشورهاى مختلف توزیع شده که هم چون یک استاندارد تلقى مى‌شود.
در چنین وضعیتى بسیارى از شرکت‌هاى تولید کننده نرم افزار مجبور به تطابق محصولات خود با سیستم عامل ویندوز بوده‌اند تا حداقل در این بازار حضور داشته باشند این شرکت‌ها در حقیقت استانداردهاى شرکت مایکروسافت را اصل قرار داده و پذیرفته‌اند .
امروزه بسیارى از شرکت‌ها تلاش مى کنند با یافتن استانداردهاى همگانى محصولات بیشترى را در کنار یکدیگر و در ارتباط با هم قرار دهند این موضوع از آن جهت اهمیت مى یابد که سهولت کار نهایى را به دنبال دارد.
اگر تا چند سال قبل برخى از نرم افزارها فقط قادر به شناسایى قایل‌هاى مربوط به خود بودند اما هم اینک نرم افزارهاى جدید در حالى تولید مى شوند که خروجى‌هاى آن تـــوسط گستره نرم افزارى وسیع ترى قابل شناسایى است .
استانداردها از طرف دیگر توسعه IT را از حالت انحصارى خارج مى کند، به عنوان مثال سیستم عامل لینکوس که مهمترین رقیب ویندوز به شمار مى آید به گونه‌اى طراحى شده که برنامه نویسان متعددى از سراسر جهان مى توانند برنامه‌هاى خاص خود را نگاشته و با آن تطبیق دهند به همین دلیل این سیستم عامل پرطرفدارترین نرم افزار Open-Source در تمام جهان است .
از سال‌هاى قبل تا کنون روند چنین تطبیق‌هاى رشد صعودى داشته است یکى از دلایل گسترش شبکه اینترنت در سراسر جهان این است که با پیشرفت‌هاى به عمل آمده نرم افزارها و سخت افزارهاى بیشترى قادر به پیوستن اینترنت هستند.
از نگاه دیگر پیوستن شبکه‌هاى کوچک ارتباطى و ایجاد شبکه‌هاى بزرگ باعث تحول عمده‌اى در این صنعت شده است .
یک کارشناس اینترنت در این باره مى گوید : امروزه شما کارهایى را مى توانید انجام دهید که قبلا براى انجام آن نیاز به مراجعه حضورى و ائتلاف وقت زیادى بود . به عنوان مثال دریافت پول از یک حساب و واریز آن به حساب‌هاى دیگر از طریق‌هاى سنتى نیاز به چندین دقیقه زمان داشت اما همین کار هم اکنون در کمتر از چند ثانیه از طریق اینترنت و کارت اعتبار ى قابل انجام است . این نتیجه انطباق سیستم‌هاى بانکى با یکدیگر از طریق شبکه‌هاى کامپیوترى و تطبیق استانداردهاى لازم است .
وى در ادامه مى گوید: گسترش این استانداردها در کشورهاى پیشرفته موجب سهولت ارتباطات و انتقال اطلاعات و به طور کلى سادگى انجام کارها شده است. این در حالى است که به عنوان نمونه در کشور ما هنوز سیستم‌هاى سنتى در حال انجام وظیفه هستند و در این راه ورود به دنیاى دیجیتال و کامپیوترى کردن امور نیز کمک چندانى نکرده است .
این کارشناس خاطر نشان مى کند بسیارى از بانک‌هاى ما امروزه از سیستم‌هاى هوشمند و کامپیوترى بهره مى گیرند و بخشى از آنها گوشه‌اى از خدمات رسانى خود را نیز بر این اساس قرار داده‌اند اما اغلب این بانک‌ها سرویس‌هاى کامپیوترى را با استانداردهاى خاص خود و بدون اطلاع از سیستم‌هاى مورد استفاده بانک‌هاى رقیب مستقر کرده‌اند و این کار باعث شده است سیستم‌هاى دیجیتالى تنها در محدود شعب همان بانک قادر به فعالیت باشد.
بسیارى از کارشناسان عقیده دارند رشد IT در کشور ما و در بسیارى از ادارات و وزارتـــــــخانه‌ها سیستم‌هاى کامپیوترى به صورت مجزا خریدارى و نصب شده است و در صورت اتصال آنها با یکدیگر عملا هیچ کارایى وجود نخواهد داشت چرا که هیچ گاه پیش بینى اتصال این شبکه‌ها به هم نشده است .
یک کارشناس مخابرات در این باره با اشاره به یک نمونه از سهل انگارى‌هاى در این زمینه صورت گرفته مى گوید : شبکه تلفن همراه و گسترش آن در داخل کشور نمونه بارز عدم آینده نگرى و فقدان پیش بینى آینده است .
در این شبکه ابتدا تکنولوژى مخابراتى یک شرکت خارجى استقرار یافت پس از مشخص شدن نیاز به گسترش این شبکه تکنولوژى شرکت دیگرى به این شرکت اضافه شد و در هنگام مدیریت‌هاى بعدى نیز دستگاههاى شرکت سومى با قیمت گزاف خریدارى و به مجموعه ناهمگون قبلى اضافه شد همه این مسایل امروز تائید خود را گذاشته است، گسترش شبکه تلفن همراه به کندى صورت مى گیرد در حالى که تقاضا روز به روز در حال افزایش است .
همچنین ناهمگونى دستگاههاى ارتباطى ضعف کیفیت در تلفن‌هاى همراه را به همراه داشته است .
بسیارى از صاحبنظران معتقدند نبود یک برنامه جامع هماهنگ کننده و فرابخشى نتیجه چنین وضعیتى است .
یک کارشناس اعتقاد دارد: بدون یک برنامه جامع، تکنولوژى‌هاى ارتباطى به هیچ عنوان بهبود نمى یابند و در حقیقت وجود یک برنامه بالا دستى براى هماهنگ کردن و سیاستگذارى بین دستگاهى ضرورى است بدون این موضوع تحقق یافتن مفاهیمى چون دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک امکان پذیر نیست.
علیرغم چنین تاکیدهایى وضعیت IT در کشور به گونه‌اى امیدوار کنـــنده‌اى پیش نمى رود و سیاستگذارى‌ها تنها در حد برنامه‌هاى کوتاه مدت و درون بخشى است و نتیجه چنین نزدیک‌اندیشى وضعیت بهم ریخته فعلى در زمینه بانکدارى الکترونیک و دولت دیجیتال است


منبع:www.itpaper.ir

نظرات 2 + ارسال نظر
م چهارشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 04:26 ب.ظ http://ietehranshomal.persianblog.ir

سلام
خوبه که هنوز فعالی
یک سری هم به من بزن

X سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:01 ب.ظ

مینو جان مرسی فقط فونت متن کم بود چشام درد گرفت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد