آموزش مدیریت استراتژیک- قسمت ۴

نگرش در بنگاه ها در زمینه ی IT :

1-      نگرش این که IT وسیله ایست برای کاهش تعداد کارکنان

2-      به کارگیریIT  د رمشاغل نامناسب

3-      IT جهت سهولت زندگی داخلی سازمان نه ارتقا و سرویس دهی به مشتریان

4-      نگاه به IT مثل یکی از وظایف و تکالیف و نه یک منبع داخلی

IT یک رویکرد تحول ساز است و نه خودکارکردن فرآیندهای موجود.

راه کارهای فناوری اطلاعات د رجهت محوریت دادن به مشتری

تبدیل فناوری اطلاعات از یک توان گیر به یک توان بخش مستلزم این است که سازمان ها تمامی بهره هایی را که می توانند در زمینه ی کا رخودشان از این فناوری ببرند به روشی برای خود تعریف کنند. بدیهی است که IT تنها یکی از ابزارها ی کلیدی است که جهت علاقه مندی به نزدیک تر شدن به مشتریان باید مرود نظر قرار گیرد. بسیاری از سازمان ها هم اکنون موفق شده اند از   IT جهت به کارگیری راهکارهای افسانه ای و خلق فرصت های تازه استفاده کنند.

1-      پاسخ گو بودن(Responsiveness)

2-      انعطاف پذیری(Flexibility)

3-      ارتقا شیوه اجرایی

4-      کارکردن با مشتری

5-      نزدیک کردن انسان ها به یکدیگر

متغییرهای محیطی موثر در سازمان

مدیران برای تجزیه و تحلیل کارآمد و موثر محیط سازمان باید از ساختار محیط سازمانی آگاهی داشته باشند. محیط سازمان معمولا در سه سطح متفاوت دسته بندی می شود: 1- محیط عمومی 2- محیط عملیاتی 3- محیط درونی.

نگرش در بنگاه ها در زمینه ی IT :

1-      نگرش این که IT وسیله ایست برای کاهش تعداد کارکنان

2-      به کارگیریIT  د رمشاغل نامناسب

3-      IT جهت سهولت زندگی داخلی سازمان نه ارتقا و سرویس دهی به مشتریان

4-      نگاه به IT مثل یکی از وظایف و تکالیف و نه یک منبع داخلی

IT یک رویکرد تحول ساز است و نه خودکارکردن فرآیندهای موجود.

راه کارهای فناوری اطلاعات د رجهت محوریت دادن به مشتری

تبدیل فناوری اطلاعات از یک توان گیر به یک توان بخش مستلزم این است که سازمان ها تمامی بهره هایی را که می توانند در زمینه ی کا رخودشان از این فناوری ببرند به روشی برای خود تعریف کنند. بدیهی است که IT تنها یکی از ابزارها ی کلیدی است که جهت علاقه مندی به نزدیک تر شدن به مشتریان باید مرود نظر قرار گیرد. بسیاری از سازمان ها هم اکنون موفق شده اند از   IT جهت به کارگیری راهکارهای افسانه ای و خلق فرصت های تازه استفاده کنند.

1-      پاسخ گو بودن(Responsiveness)

2-      انعطاف پذیری(Flexibility)

3-      ارتقا شیوه اجرایی

4-      کارکردن با مشتری

5-      نزدیک کردن انسان ها به یکدیگر

متغییرهای محیطی موثر در سازمان

مدیران برای تجزیه و تحلیل کارآمد و موثر محیط سازمان باید از ساختار محیط سازمانی آگاهی داشته باشند. محیط سازمان معمولا در سه سطح متفاوت دسته بندی می شود: 1- محیط عمومی 2- محیط عملیاتی 3- محیط درونی.

محیط عمومی(General Environment):

محیط عمومی در برگیرنده ی سطحی از محیط بیرونی یک سازمان است که شامل عواملی است که ب نحوه ی مدیریت سازمان تاثیر بلند مدت می گذارد. برخی از اصلی ترین این عوامل عبارتند از عوامل اقتصادی، اجتماعی و .... .

عوامل اقتصادی: - میزان اعتبا رقابل دسترس

-         میانگین سطح درآمد مشتریان

-         تمایل افراد به خرج کردن

-         نرخ بهره

-         نرخ تورم

-         نرخ مالیات

-         الگوهای مصرف

-         روزهای بیکاری

-         سطوح بهره وری کارکنان

-         روند های بازار سهام

-         وضعیت اقتصاد کشورهای خارجی

-         فاکتورهای واردات و صادرات

-         تغییرات تقاضا

-         تغییرات قیمت

-         سیاست های پولی

عوامل اجتماعی: - جمعیت شناسی

-         ویژگی های اجتماعی( ارزش های اجتماعی)

عوامل سیاسی: - خط مشی های پولی دولت

-         میزان بودجه های دولتی

-         بازارهای جهانی نفت

-         ایدئولوژی حاکم بر جامعه

-         ثبات دولت

-         ثبات اجتماعی

-         سیاست خارجی

عوامل قانونی: - قوانین دولتی

-         قانون تجارت

-         تعرفه ها

-         قوانین واردات و صادرات

-         قوانین بین المللی

محیط عملیاتی

محیط عملیاتی سطح یاز محیط بیرون سازمان است که شامل مولفه های خاص و صریح برای مدیریت سازمان می باشد. مولفه ای اصلی این سطح عبارتند از: مشتری، عوامل رقابتی، نیروی کار، تامین کنندگان و عوامل بین المللی.

محیط درونی

محیط درونی عبارت است از سطحی از محیط سازمان که در داخل سازمان بوده و معمولا مفاهیمی خاص و صریح از مدیریت سازمان ارائه می دهد. این مفاهیم می تواند شامل منابع مالی، ساختار سازمانی، قابلیت های سازمانی، سیستم ها و روش ها باشد.

محیط های کسب وکار رقابتی و پیدایش بنگاههای دیجیتالی(Digital Firms)

چهار تغییر عمده و قدرتمند جهانی باعث تغییر محیط کسب وکار گردیده است:

1-      پیدایش اقتصاد جهانی

2-      دگرگونی موسسات تجاری

3-      پیدایش بنگاههای دیجیتالی

4-      دگرگونی اقتصاد صنعتی

موفقیت بنگاه ها امروز و آینده به توانایی آنها برای عمل کردن در سطح جهان بستگی دارد. جهانی شدن و IT هم چنین تهدید های تازه ای برای بنگاه های کسب کار داخلی به بار می آورند. برا ی این که بنگا ه ها در بازارهای بین المللی شرکای رقابت آمیز می باشند به سیستم های اطلاعاتی و ارتباطات قدرتمندی نیاز دارند.

اقتصادهای صنعتی د رحال تبدیل شدن به اقتصادهای خدمات دانایی و اطلاعات هستند در حالی که تولیدات صنعتی به کشورهایی منتقل شده اند که دستمزدها د رآن جا پایین است.  در یک اقتصاد مبتنی بر دانایی اجزای کلیدی تولید ثروت هستند.

بنگاه های کسب وکار سنتی یک چیدمان سلسله مراتبی، متمرکز، ساخت یافته شامل متخصصانی بود که به طور نمونه بر  مجموعه ی ثابتی از رویه های عملیاتی استاندارد تکیه داشت تا یک کالا یا خدمت تولید شده ی انبوه را تولید دهد. سبک جدید بنگاه های کسب وکار، چیدمان مسطح، غیر متمرکز، انعطاف پذیر و متشکل از نیروهای همه فن حریف است که برای تحویل کالا و خدمات سفارشی برای بازارها یا مشتریان ویژه مناسبند.

استفاده گسترده از IT در بنگاههای کسب و کار از اواسط دهه ی 1990 همگام با طراحی دوباره سازمان شرایط پیدایش پدیده ای تازه د رجامعه ی صنعتی به نام بنگاه های دیجیتالی را ایجاد کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
سعید هداوند شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:55 ب.ظ http://saeedhadavand.blogfa.com

گرچه عمری است که از دیده نهانی آقا
بخدا سبزترین مرد جهانی آقا
چشم من دوخته بر منظره آمدنت
کی قدم بر سر چشمم بنشانی آقا
دلم از خاطره خوب به تنگ آمده است
کاش می شد که خودت را برسانی آقا
مطمئنم که تویی، میروی و می آیی
کاش این بار بیایی و بمانی آقا
به من این خسته ترین، حنجره آلوده
غزلی داغ تر از لب بچشانی آقا
منتظر می شوم امشب که به نزدیک سحر
شعر ناچیز مرا باز بخوانی آقا

« میلاد بر شما مبارک باد»

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد